Cała prawda o kosztach eksploatacji samochodu

Cała prawda o kosztach eksploatacji samochodu

Kupując samochód każdy z nas zwykle czuje radość z posiadania pięknego, nowego auta, którym będzie mógł bezproblemowo poruszać się wedle własnej woli. Mało kto myśli lub chce myśleć o tym, że używanie samochodu niesie ze sobą konsekwencje w postaci wydatków na wszelkiego rodzaju przeglądy, wymiany części, a także na naprawy rozmaitych i często bardzo kosztownych awarii.

Ukryte ceny użytkowania

Koszty eksploatacji samochodu to temat rzeka. Niestety jest to temat nadzwyczaj rzadko i niechętnie poruszany, zwłaszcza przez samych producentów aut. Trudno się jednak temu dziwić. Żaden producent nie będzie mówił chętnie o kosztach związanych z użytkowaniem jego wyrobu, zwłaszcza jeśli są to koszty tak duże, jak w przypadku większości samochodów. Zdecydowana większość osób nieinteresujących się na co dzień motoryzacją w stopniu pozwalającym zdobyć wiedzę na temat cen części zamiennych i kosztów napraw, nie jest w stanie oszacować, jak kosztowna może okazać się eksploatacja wybranego modelu. Ten brak świadomość z całą pewnością jest na rękę producentom aut i zapewne wielu warsztatom samochodowym, jednak dla najbardziej zainteresowanych może stać się źródłem niekończących się problemów – zwłaszcza tych związanych z finansami.

Awaryjność i koszty naprawy

Próbując zwiększyć świadomość ewentualnych kosztów eksploatacyjnych samochodu, specjaliści i niezależni eksperci z branży motoryzacyjnej od dłuższego czasu publikują dane i zestawienia odnoszące się do cen części zamiennych dla poszczególnych modeli oraz napraw różnego rodzaju usterek. Na podstawie takich zestawień wzbogaconych o opinie samych kierowców tworzone są rankingi awaryjności aut oraz kosztów wynikających z ich użytkowania.

We wszystkich zestawieniach samochodów o najmniejszej awaryjności (a przez to i najniższych kosztach eksploatacji) z ostatnich lat zdecydowanie przodują marki japońskie. Toyota, Honda, Mitsubishi to producenci, którzy regularnie wypuszczają na rynek modele ciekawe i mało awaryjne. W niektórych przypadkach przeradza się to nawet w pewien problem, ponieważ niska awaryjność aut sprawia, że na rynku znajduje się mała ilość części zamiennych, a to przekłada się bezpośrednio na ich cenę. Doskonałym przykładem jest tu Mitsubishi Lancer 1.8 DI-D, samochód o wysokiej niezawodności, sprawiający jednak, że zamienne części do Mitsubishi potrafią dość sporo kosztować.

Najdroższe części zamienne

Oczywiście oprócz rankingów najmniej awaryjnych samochodów należy również zapoznać się z zestawieniem części i podzespołów, których naprawa jest najdroższa. W zestawieniach tych z reguły na pierwszym miejscy znajdują się jednostki napędowe wyprzedzające nieznacznie m. in. turbosprężarki i skrzynie biegów.

Dodane dnia: 13 kwietnia 2018


Komentarze:

  1. Świetny artykuł. Myślę właśnie o wymianie samochodu i cieszę się, że wskazaliście najbardziej solidne i najmniej awaryjne marki. Super, że wymieniliście tu Hondę, bo poważnie rozważam zakup samochodu właśnie tej marki. Pozdrawiam serdecznie. Wpis w moim przypadku był niezwykle pomocny.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Modele Mitsubishi
  • Pajero

    Samochód terenowy zaliczany do I. segmentu produkowany od 1982 roku przez japoński koncern...

  • Galant

    Jest to samochód należący do segmentu D, pierwszy egzemplarz Mitsubishi Galant został wyprodukowany...

  • Lancer

    Produkcja Mitsubishi Lancer rozpoczęła się w 1973 roku, a jego pierwsza generacja była...